Mina sidor
Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter,
kommunicera med din handläggare
Mitt medlemskap
Har jag betalat? Är jag medlem? Här kan
du kolla ditt medlemskap och swisha in avgiften.
För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank.
Den vanligaste vägen till jobb är utbildning, praktik och jobb. Men hur tar man sig in i en bransch som knappt finns? Man gör som Lovisa Ohlson.
På några år har Lovisa Ohlson blivit en auktoritet inom poddvärlden i Sverige. Utan att hon har någon formell utbildning av ljudteknik, journalistik eller radioproduktion.
Lovisa Ohlson - foto: Bauer Media
2012 hade hon gått ut gymnasiet från juridikprogrammet. Dessutom var hon aktiv på Twitter, som var hett och hade ganska få användare. Det förändrade allt.
– Jag började följa de personer som jag kände mig mest intresserad av. Jag var otroligt intresserad av Filip och Fredriks tv-program och Alex Schulmans böcker och texter. Men jag följde också personer som verkade runt omkring dem. Så när Filip och Fredrik var på turné följde jag både deras turnéledare och rekvisitaansvarig. Jag är genuint fascinerad av det som försiggår bakom kulisserna, säger Lovisa Ohlson.
Mediepersonligheterna följde henne tillbaka – och de började prata med varandra om henne. Det gav henne mängder av nya följare och bloggläsare. Lovisa mejlade Alex Schulman och Fredrik Wikingsson om praktikplats på deras respektive tv-program. Wikingsson svarade först och Lovisa hade därmed landat en praktikplats på "Breaking news". På redaktionen fanns också Kristoffer Triumf, som precis börjat göra "Värvet", en podd som hon senare jobbade med.
Är du bra på att nätverka?
– Jag är bra i sociala medier, följer dem jag är intresserad av och förhoppningsvis är de intresserade tillbaka. Men för fem-sex år sedan skulle jag ALDRIG våga gå fram på ett mingel och hälsa på någon som jag inte haft kontakt med tidigare.
Hur går du från sociala medier till mingel?
– Jag förbereder mig och lägger tid på att skriva bra frågor till personer jag vill prata med. Initierade frågor som de normalt inte brukar få.
Den 7 maj 2012 skrev Lovisa den här tweeten, som blev helt avgörande för hennes jobbliv:
– Jag tror att de som såg den tänkte att det var roligt med en ung person som ville lära sig. Jag skrev ofta tweetar på det sättet, för att få svar och gärna få den som svarar att känna sig duktig och ge av sin kunskap, säger Lovisa Ohlson.
Hon fick svar av Robin Israelson, en annan tidig poddnörd. På det sättet var hon inne i podcastbranschen – som knappt fanns. De kommande två åren fylldes av arbete. Lovisa Ohlson jobbade vardag som helg för att bli bra på podd. Hon producerade poddar för Medierådet, Sundsvalls Tidning och Dagens industri. Hon lärde sig programvaror, klipptekniker och inspelning. Hon klippte också mängder av avsnitt till Kristoffer Triumfs podcast "Värvet", som då var en av de största poddarna.
– Utbildning hade säkert hjälpt mig, men podd var så nytt att jag fick lära mig själv. Och så fick jag andra synsätt som är svåra att få akademiskt. Jag blev indoktrinerad i vilka poddformat som funkar och inte.
Hur planerat var det att du skulle hålla på just med podd?
– Inte alls. Att få praktiken på "Breaking news" var tur, att jobba med "Värvet" också. Frilansåren var lärotid.
I och med att ”Värvet” hade så många lyssnare fick Sveriges Radio upp ögonen på Lovisa Ohlson och hon uppmanades att söka en tjänst där. 2014 började hon på SR:s dåvarande podcastredaktion och ingick i en beställargrupp som bestämde vilka poddar företaget skulle göra. I bolaget fanns människor med otroligt lång erfarenhet.
– Jag fick ofta höra från äldre kollegor att "de som är runt 20 tror att de kan allt", så jag försökte vara ödmjuk och lära mig av dem.
Sedan oktober 2016 är Lovisa Ohlson podcastchef på Bauer Media Group. Poddarna där vänder sig till en bredare publik och hon har i dag mycket kontakt med externa producenter och byråer.
Nätverkar du på något annat sätt i dag än då?
– Jag bjuder personer jag är nyfiken på lunch. Det fungerar verkligen. De uppskattar att ses och snacka. Jag är inte lika aktiv på Twitter längre utan använder Linkedin mer. Och min blogg är smalare nu och riktar sig mest till folk i poddbranschen.
Om någon skulle säga att du glidit på ett bananskal, vad svarar du då?
– Ja! Det har jag ju till 100 procent. På SR kunde jag ha ett utbildningskomplex. I annonsen stod att man skulle ha journalistutbildning. Jag skulle aldrig kalla mig journalist, eftersom jag inte har pluggat det.
Hur ska en person som nu vill in i din bransch göra: utbilda sig eller nätverka och lära sig själv?
– Man kan fortfarande lära sig själv om man brinner. Det finns hur mycket gratis kunskap som helst, till exempel att kolla vilka produktioner som är framgångsrika på globala poddplattformar. Och kolla utbildningarnas litteraturlistor som ligger öppna. Själv läste jag all kurslitteratur till journalisthögskolans första år. Jättebra att ha även om jag inte tentade av det.
Namn: Lovisa Ohlson.
Ålder: 26 år.
Gör: Podcastchef på Bauer Media Group, som ger ut några av landets största poddar.
Nästa drömjobb: "Jobba internationellt med podd. Inte för att jag tycker att jag är för stor för Sverige, men vi är bra på det här och det vore roligt att hjälpa till i länder som inte är lika långt framme."