I lågkonjunkturens spår tvingas många skiljas från sina kollegor. Men det är viktigt att göra ett snyggt avslut på jobbet. Även om man inte lämnar frivilligt och känslorna kan vara negativa.

Konsulten Cecilia Fredriksson har bland annat varit HR-chef på Svensk Fastighetsförmedling. Hon tycker att det är viktigt att få till ett bra avslut när man lämnar sin tjänst.

– Även om det "bara" är ett jobb kan det kännas som ett förhållande som tar slut.


Denna artikel publicerades för första gången i april 2020. Med tanke på de senaste tidens varsel delar vi nu denna igen. 


 

Vad är ett snyggt avslut?

– Att man är överens och försöker samarbeta kring avslutet. Det handlar om kommunikation, och din arbetsgivare behöver vara väldigt tydlig. Om du är uppsagd just nu på grund av att företaget går dåligt, ska du inte kunna tvivla på att det verkligen är på grund av det ekonomiska och inte beror på dig. När du får veta att du måste sägas upp, fråga om vad som händer härnäst. Arbetsgivaren ska ha en tydlig plan. Allt annat är oproffsigt.

Och vad är sämsta sättet för mig att avsluta, ur min chefs synpunkt?

– Att du svartmålar företaget utåt. Och om du inte slutför de arbetsuppgifter som ni kommer överens om att du ska göra innan du lämnar.

Cecilia Fredriksson

Cecilia Fredriksson

Försök lägga ilska och andra känslor åt sidan, även om det är jättesvårt. Om du behöver, ventilera med familjen och någon du litar på som inte sprider vad du säger. Tänk på ditt rykte långsiktigt.

Låt säga att jag blir uppsagd, men företaget samtidigt är på väg mot konkurs. Vad gör jag om min chef verkar lika ledsen som jag? Det är ju mig det är synd om.

– Du förväntas inte trösta din chef, även om ni har haft en bra jobbrelation. Om uppsägningssamtalet blir väldigt känslomässigt, från din sida eller arbetsgivarens, be att få avbryta. Ta en paus, gå ut och gå och starta om samtalet senare. Det är inte ovanligt.

I högkonjunktur är det ju jag som säger upp mig för att byta jobb. Nu är det arbetsbrist och konkurser. Hur påverkar det avslutet?

– I vanliga fall kan du bli arbetsbefriad under uppsägningstiden, vilket jag tycker är en snygg lösning och ofta bra för båda parter. Om företaget är på väg mot konkurs blir det mer komplicerat, särskilt om det fortfarande finns jobb att göra. Ofta kan företaget koppla in Trygghetsrådet, rekryteringsföretag eller andra som kan hjälpa den anställde vidare. Just nu ser jag många chefer som skriver på LinkedIn om sin uppsagda personal och berättar hur duktiga och anställningsbara de är. Det blir som en extra referens. Be din chef att skriva om dig också.

När ska jag berätta för kollegorna att jag är uppsagd?

– Du ska komma överens om det med din chef. Det handlar inte bara om att ni ska stå på god fot med varandra framåt, utan om dig och företagets kunder och de samarbetspartners som du haft kontakt med. Tänk om de får veta skvallervägen att du slutar, det är varken bra för dig eller arbetsgivaren. Ditt nästa jobb kan mycket väl finnas bland dem.

 

Nu ser vi en varselvåg med massor av uppsägningar i Sverige. Då spelar det väl mindre roll än annars om jag skjuter ut mig mentalt och inte jobbar så hårt sista tiden?

– Jag skulle inte göra så. Du gör dig själv en otjänst och det sista intrycket av dig på jobbet blir lite sämre. Däremot tycker jag att det är okej att du söker jobb under tiden från att du är uppsagd till dess att du slutar, så att du inte riskerar att bli arbetslös. Men vänta med att berätta det för chefen eller kollegorna tills du har ett påskrivet avtal. Ofta behöver du söka mer än ett jobb och det blir jobbigt att säga att du inte fick drömjobbet.

Sedan blir det avtackning. Måste jag ha en? Och måste den gå till precis som arbetsgivaren vill?

– Nej, du måste inte ställa upp på en avtackning. Jag har själv bett att få avstå. En bra arbetsgivare har samma regelverk för alla ritualer, så en medarbetare ska inte få en mycket dyrare avtackning än andra. Men jag tycker att man kan personifiera den lite. Om den som avtackas inte gillar tårta, ha något annat motsvarande.

Måste jag ha ett avslutssamtal med min chef om jag är uppsagd på grund av arbetsbrist och inte lämnar självmant?

– Jag tycker att man ska ha det ändå, inte minst för att ha bra relation framåt. Det är lätt att chefer hoppar över det i de här tiderna, men avslutssamtalet är bra för dig som medarbetare. När det är den anställde som sagt upp sig handlar avslutssamtalet ofta mer om vad arbetsgivaren kan ta med sig. Nu har du som medarbetare i stället chans att få höra om dina styrkor och svagheter och få råd inför framtiden.