Text: Andreas Utterström/Commercial Content | Foto: Svenskt Ambulansflyg

Flygteknikern Mathias Andersson trodde aldrig att han skulle bli arbetslös. Sedan slog pandemin till. Ersättningen från a-kassan skapade lugnet som gjorde att han kunde lägga fokus på att hitta ett nytt jobb.

Mathias Andersson avslutade sin utbildning som flygtekniker en fredag. På måndagen, veckan efter, stämplade han in på jobbet för sin första arbetsdag. Tjugotvå år senare, våren 2020, jobbade han vid Bromma flygplats utanför Stockholm och hade en trygg tillsvidareanställning. Sedan slog pandemin till – och allt vändes upp och ned.

– Till slut flög vi med tomma flygplan och det blev drastiska neddragningar. Min arbetsgivare tvingades till rekonstruktion, säger Mathias.

 

 

En eftermiddag i april 2020 kom beskedet, i ett digitalt möte, att han och kollegorna skulle bli uppsagda.

– Klockan nio på morgonen, dagen efter, fick vi lämna in nycklarna.

Nu stod Mathias utan jobb. Visserligen hade han sex månaders uppsägningstid och fick under några månader pengar från den statliga inkomstgarantin. Därefter fick Mathias ersättning från a-kassan.

– Jag var ganska lugn, men det kändes samtidigt lite svindlande eftersom jag blivit av med jobbet över en natt. Jag satt hemma och kände mig icke-behövd. Det var en otroligt märklig känsla.

Samtidigt sa vi att de inte behövde oroa sig över att vi skulle behöva flytta från huset eller sälja bilen.

Mathias hade haft oregelbundna arbetstider under hela sitt liv. Nu var han plötsligt den som alltid hämtade och lämnade sönerna, då sex och nio år gamla, i skolan.

– Vi berättade för barnen att pandemin gjort att ingen längre flög och att pappa därför inte kunde jobba. Samtidigt sa vi att de inte behövde oroa sig över att vi skulle behöva flytta från huset eller sälja bilen.

 

 

Ersättningen från a-kassan – i kombination med inkomstförsäkringen via fackförbundet – gjorde att han fick ut 80 procent av lönen. Dessutom hade Mathias fru en trygg anställning.

– Det gjorde att vi klarade oss. Vi drog ner på resor och så avbröt vi amorteringen av huslånet.

Mathias har under hela sitt yrkesliv varit medlem i en a-kassa. Hade han hösten 2020 inte fått ersättning därifrån hade stressnivån hamnat på en helt annan nivå.

– Då hade vi bränt våra besparingar ganska snabbt och till slut inte haft råd att bo kvar i huset.

Då hade vi bränt våra besparingar ganska snabbt och till slut inte haft råd att bo kvar i huset.

Under hösten 2020 funderade Mathias på att omskola sig till lokförare. Han var nära att ta steget, men blev i januari 2021 i stället anställd av Svenskt Ambulansflyg.

Där jobbar Mathias fortfarande kvar och är i dag chef för de tio tekniker som ansvarar för det dagliga underhållet.

– Jag har jobbat inom flyget sedan jag var 20 år gammal. Det är en ganska speciell bransch som jag är glad att jag kunnat stanna kvar i.