Uppgifter som a-kassan behöver
NÀr a-kassan behöver fler uppgifter om en tidigare anstÀllning eller arbetsgivare handlar det nÀstan alltid om den senaste anstÀllningen. HÀr Àr en lista pÄ uppgifter som vi ibland behöver begÀra in:
arbetsgivarens namn och organisationsnummer
anstÀllningsperiod och framför allt sista anstÀllningsdag för en heltidsanstÀllning
orsak till att anstÀllningen avslutades
erbjudande om fortsatt arbete
uppgifter om fortsatt anstÀllning samt omfattning
information om tjÀnstledighetöverenskommelse om avgÄngsvederlag.
Skicka de uppgifter du har
NÀr man ansöker om a-kassa ska man redovisa vilka arbeten och anstÀllningar man har haft och varför man har blivit arbetslös. Exakt vilka uppgifter som behövs i Àrendet varierar. HÀr Àr nÄgra exempel
om man har haft en tidsbegrÀnsad anstÀllning: ladda upp kopia pÄ anstÀllningsbevis
om man har blivit uppsagd: ladda upp kopia pÄ uppsÀgningen
om man har trÀffat en överenskommelse om avgÄngsvederlag: ladda upp kopia pÄ överenskommelsen
om man har sagt upp sig: redovisa skÀlen för uppsÀgningen och redovisa nÀr den sista anstÀllningsdagen var.
Om vi skulle behöva fler uppgifter kontaktar vi antingen den arbetslösa personen eller arbetsgivaren direkt.
Kontakta oss om du har frÄgor
Det Àr viktigt att det blir rÀtt frÄn början för att kunna fÄ ersÀttningen sÄ fort som möjligt. SlÄ oss gÀrna en signal om du Àr osÀker pÄ nÄgot. Du nÄr oss alla vardagar 8.30-16.30 pÄ 08-412 33 00.