Intyg frÄn arbetsgivaren
NÀr a-kassan prövar om nÄgon uppfyller inkomstvillkoret hÀmtar vi inkomstuppgifterna direkt frÄn Skatteverket.
Vi behöver ocksÄ uppgifter som visar att man inte har sitt arbete kvar och varför arbetet upphörde. De uppgifterna ska styrkas av handlingar frÄn arbetsgivare, exempelvis med anstÀllningsintyg eller besked om uppsÀgning. Oftast handlar det om att visa att den senaste anstÀllningen har upphört, nÀr den upphörde och varför den upphörde.
NÀr man ansöker om a-kassa ska man redovisa de arbeten och anstÀllningar man haft under ramtiden och redovisa varför man har blivit arbetslös. Exakt vilka uppgifter vi behöver beror pÄ orsaken till arbetslösheten. HÀr Àr nÄgra exempel
om man har haft en tidsbegrÀnsad anstÀllning: ladda upp kopia pÄ anstÀllningsbevis
om man har blivit uppsagd: ladda upp kopia pÄ uppsÀgningen
om man har trÀffat en överenskommelse om avgÄngsvederlag: ladda upp kopia pÄ överenskommelsen
om man har sagt upp sig: redovisa skÀlen för uppsÀgningen och redovisa nÀr den sista anstÀllningsdagen var.
Om vi skulle behöva fler uppgifter kontaktar vi antingen dig som har ansökt eller arbetsgivaren direkt.
Ibland Àr det enklast att redovisa alla uppgifter i ett formulÀr. Be din arbetsgivare att fylla i det hÀr formulÀret. Observera att formulÀret ska fyllas i av din nÀrmaste chef, hr eller en löneadministratör.
Kontakta oss om du har frÄgor
Det Àr viktigt att det blir rÀtt frÄn början för att kunna fÄ ersÀttningen sÄ fort som möjligt. SlÄ oss gÀrna en signal om du Àr osÀker pÄ nÄgot. Du nÄr oss alla vardagar 8.30-16.30 pÄ 08-412 33 00.