Har arbetat i EU/EES
Gå med i a-kassan direkt
Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.
Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter,
kommunicera med din handläggare
Se din inbetalningar och ändra
dina kontaktuppgifter.
För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.
Du kan tillgodoräkna dig den tid du varit försäkrad inom EU/EES/Schweiz när du är tillbaka och blivit medlem hos oss, eftersom du i de flesta fall är arbetslöshetsförsäkrad i det land du arbetar.
Bli medlem hos oss direkt när arbetet inom EU/EES/Schweiz har upphört. Vänta inte på intyg. Det viktigaste är att det inte blir glapp i försäkringsperioderna. Man behöver ett permanent arbetstillstånd för att kunna få ersättning från oss.
Registrera dig på arbetsförmedlingen så snart du kan. Du kan bara få ersättning från och med den dag du är inskriven som arbetssökande, det går inte att registrera sig retroaktivt.
Om man bara vill ansöka om medlemskap - kontakta oss för information om vilka uppgifter vi behöver.
Räkna med ditt utlandsarbete – det här gäller.
Vi räknar ut hur mycket man arbetat i genomsnitt de 12 senaste månaderna. Oftast räknar vi ut din genomsnittliga inkomst genom att endast titta på din senaste inkomst. Månadsinkomsten räknas om till svenska kronor enligt ECB:s valutakurs.