Du kan chatta med vår bott Acke. Han finns tillgänglig dygnet runt. Vid vissa tillfällen kan du också chatta med våra handläggare.

Acke svarar på allmänna frågor

Chattbotten Acke kan svara på allmänna frågor ersättning från a-kassan. Man kan inte få svar på frågor om till exempel sitt beslut eller utbetalning.

Acke är under upplärning och kan inte svara på alla frågor. Vårt tips är att försöka uttrycka sig kortfattat och precist för att få det bästa svaret.

Handläggare finns tillgängliga vardagar

Om du inte får svar på din fråga finns handläggare tillgängliga att ta över chatten vardagar 9-16.

Samtycke till hantering av personuppgifter i vår chatt

Akademikernas a-kassa behöver få ditt samtycke för att behandla eventuella personuppgifter som du lämnar när du chattar med vår bott. Botten begär aldrig några personuppgifter av dig, men om du själv skriver ner personuppgifter i chatten kommer den behandlas på följande sätt:

  • Chattloggen sparas i upp till 60 dagar för att vi ska kunna analysera och förbättra chattbottens träffsäkerhet och felanmäla problem som uppstår till vår leverantör.
  • Om dina personuppgifter behandlas med stöd av att du gett ditt samtycke kan du när som helst återkalla samtycket. Tala om för botten att du vill återkalla samtycket så får du mer information om hur du ska gå till väga.
  • Du kan också ringa oss på 08-412 33 00 och tala om att du vill återkalla ditt samtycke, så hjälper vi dig att radera loggen. Vi kommer då behöva veta ungefärligt klockslag för när du påbörjade chatten.

Om du väljer att chatta med en människa

När vår chatt är bemannad av människor kan du be att få prata med en handläggare istället för botten. Ditt samtycke gäller då inte längre, och de personuppgifter som du lämnar i chatten till en handläggare faller under vårt myndighetsutövande. Det innebär att du inte längre kan återkalla samtycket, utan vi kan spara personuppgifter som vi behöver i vårt myndighetsutövande.