Coronaviruset gör att alltfler jobbar hemifrån. Men hur får man struktur på sin arbetsdag? Här är en snabbguide för nybörjare.

Nina Jansdotter är beteendevetare och författare till flera böcker om jobblivet. Hon jobbar regelbundet hemifrån.

– Fördelarna är att slippa pendling med försenade bussar och tåg och att ingen stör. Sitter man hemma kan det vara lättare att hitta sin egen rytm och rutin, säger Nina Jansdotter.

Men det finns också utmaningar.

– När jag jobbar hemma kan jag sakna fikarumssnacket och att prata med kollegor om sådant som inte bara handlar om jobb, säger hon.

Men det finns knep för dig som är ovan att jobba hemma, men nu måste göra det på grund av coronaviruset.

Här är Nina Jansdotters fem bästa tips till dig som är nybörjare när det gäller distansarbete.

 

Nina Jansdotter - jobba hemifrån

Nina Jansdotter

1. Hitta rutiner

– Jag tror att det är viktigt att försöka kliva upp samma tid som man brukar, äta frukost och sedan "gå till jobbet" fast man arbetar hemma. Man kan till exempel ta en promenad innan man börjar.

Jag tycker också att man ska sätta på sig jobbmässiga kläder och inte mysa till det för mycket och sitta i pyjamas, i synnerhet inte om man ska ha videomöten. Det är också bra att sätta upp mål för vad som ska göras under dagen och att stämma av lite extra med sin chef.

2. Glöm inte pauser

– Jobbar man hemma är det lätt att glömma bort att ta pauser. Därför tycker jag att man ska planera in avbrott och ställa in larm på telefonen.

3. Använd video

– Möten där man ser varandra och kan tolka ansiktsuttryck och kroppsspråk är att föredra. Det är mycket bättre än att slänga iväg något i en chat. Där kan det lätt uppstå missförstånd som tar lång tid att reda ut. Undrar man något är det bäst att ringa och fråga vad personen egentligen menade än att riskera att övertolka en dålig formulering.

4. Tänk på ergonomin

– Det kan vara skönt att sitta i soffan eller ligga i sängen och jobba, men att göra det hela dagen är kanske inte så lyckat. Det är bättre att växla läge eller att sitta vid ett skrivbord med en bra stol.

5. Säg nej till familjen

– Jobbar man hemma är det lätt att en partner som inte gör det säger: ”Du som ändå är hemma kan väl passa på att göra det här?” Då blir det plötsligt tusen andra saker som ska göras och ingen tid kvar att arbeta. Då måste man markera att man faktiskt jobbar och inte är ledig.

Bli medlem i a-kassan nu